مذاکره درباره مسائل غیرهسته‌ای منوط به موفقیت برجام




معاون وزیر خارجه ایران که برای دیدار و رایزنی با مقام‌های انگلیس راهی لندن شده است به تشریح روند کنونی اجرای برجام و ابعاد کارشکنی برجامی دولتمردان امریکایی پرداخت. سید عباس عراقچی در خلال این سفر ضمن هشدار به کشورهای طرف برجام که چنانچه منافع ایران در چارچوب این توافق تأمین نشود، از آن خارج خواهد شد، مذاکره پیرامون سایر موضوعات را به موفقیت در اجرای بی چون و چرای توافق هسته‌ای گره زد.


عراقچی در یکی از نخستین برنامه‌های حضورش در لندن با آلیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلستان دیدار و درباره موضوع توافق هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و موضوعات دوجانبه از جمله مسأله دوتابعیتی‌ها به گفت‌وگو نشست. دیداری که آلیستر برت در پیامی توئیتری آن را سازنده توصیف کرد. اما مهم‌ترین وجه سفر عراقچی به موضعگیری او درباره توافق هسته‌ای باز می‌گشت. او در نشست اندیشکده سلطنتی «چتم ‌هاوس» به تشریح مواضع ایران درباره برجام و انتقاد از عملکرد برجامی دولت ترامپ پرداخت و با بیان اینکه واشنگتن سیاست تردیدآفرینی درباره آینده برجام را دنبال می‌کند، گفت اگر منافع ایران در برجام تأمین نشود، ایران از این توافق کناره‌گیری می‌کند.
معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه برجام به هیچ مسأله یا سؤال دیگری مرتبط نیست، افزود: «ما یعنی ایران و دیگر کشورهای 1+5 تصمیم گرفتیم برجام را از دیگر مسائل جدا کنیم و متمرکز شدیم بر مسأله هسته‌ای تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.» عراقچی گفت: «مسأله هسته‌ای را جدا کردیم و به همین دلیل موفق بودیم. اشتباه خیلی بزرگی است که برجام را به دیگر مسائل مثل سوریه، یمن، مسأله موشکی ایران و دیگر مسائل مرتبط کرد و این نه تنها مسأله هسته‌ای را حل نمی‌کند بلکه مسائل دیگر را پیچیده‌تر می‌کند.» وی افزود: «این برای همه مفید است تا همین مسیر را دنبال کرده و مسأله هسته‌ای را از دیگر مسائل جدا کنند.» وی گفت خیلی واضح است که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد و به این مسأله متعهد است.» عراقچی همچنین تأکید کرد: «هیچ بندی تحت عنوان بند غروب در برجام وجود ندارد و تعهدات ایران به برجام مشخص است ولی محدودیت زمانی وجود دارد.»
عراقچی با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، گفت: اما ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، امریکا تقریباً هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و امریکا دلیل این مسأله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌اند. وی افزود: «اظهارات رئیس جمهوری امریکا به وضوح نقض برجام است و به جای فضای سازنده فضای مخرب ایجاد می‌کند که شرکت‌ها و بانک‌ها را از تجارت با ایران بازمی‌دارد.» وی تصریح کرد: «اگر این مسائل ادامه داشته باشد و ایران از آن بهره‌مند نشود، واقعیت این است که ایران از آن خارج خواهد شد.»
مطالبات مردم ایران از برجام برآورده نشده است
معاون وزیر خارجه ایران همچنین در گفت‌وگو با رسانه بریتانیایی «بی‌بی‌سی» به امکان مذاکره درباره مسائل غیر هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «قبل از آنکه دیگر مسائل مورد بحث قرار گیرند، امریکا باید بخش مربوط به خود را در برجام تحقق بخشد.» وی تأکید کرد «مذاکره در مسائل دیگر به موفقیت توافقی که قبلاً حاصل شده بستگی دارد و ما کاملاً به آن پایبند بوده‌ایم و دیگر طرفین کاملاً به آن پایبند نبوده‌اند.» عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد «اگر برجام تجربه‌ای موفقیت‌آمیز برای ایران باشد، آنها اجازه خواهند داشت از ما درباره مسائل دیگر درخواست مذاکره کنند.» عراقچی همچنین گفت: «مطالبات مردم از برجام، برآورده نشده است و این یک واقعیت است.» معاون وزیر خارجه ایران در ادامه گفت :«این مسأله بیشتر به دلیل فضای شک و تردیدی است که ترامپ پیرامون برجام ایجاد کرده که مانعی برای همکاری شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها با ایران است، این یک واقعیت است و این نقضی از سوی امریکا است.»